Są!!! Finaliści II Konkursu na Pieśń Dziadowską Nową

Prace jury przedłużyły się z powodu niespodziewanie dużej liczby zgłoszeń. 133 autorów nadesłało 293 utwory. Bardzo nas to cieszy! Dziękujemy! Obiecujemy wszystkie nagrodzone prace, a także niektóre nienagrodzone, łącznie z plonem poprzedniego Konkursu, wydrukować w specjalnym tomiku, już zaczynamy zbierać na to dutki. 


PROTOKÓŁ II KONKURSU NA PIEŚŃ DZIADOWSKĄ NOWĄ

Jury Konkursu w składzie:
dr Ewa Grochowska (Lublin) – sekretarz
dr hab. Piotr Grochowski (Toruń)
Remigiusz Mazur-Hanaj (Milanówek)
postanawia, iż spośród 133 autorów, którzy nadesłali 293 utwory, nagrodzeni zostają:

dwiema I Nagrodami ex aequo w wysokości po 700 zł:
Hanna Misiak z Torunia za Pieśń tragiczną o Euro turnieju futbolowym
Katarzyna Pilzak z Warszawy za Najnowszą pieśń o misji księdza Natanka w Holandii oraz Przestrogę dla Panów i Pań szukających miłości przez internet

II Nagrodą w wysokości 450 zł:
Barbara Derlak z Chełma za Balladę o świecącej Dorocie

dwiema III Nagrodami ex aequo po 250 zł:
Ewa Rdzanek z Warszawy za O małym Andrzejku
Anna Czujkowska-Włodarska z Lublina za Przestrogę przed zgubnym wpływem sklepów ciuchlandami zwanych

Nagrodą Specjalna I stopnia w wysokości 450 zł:
Anna Betlejewska z Lublina za "Pieśni" - O lichości spraw doczesnych i nadziei na przyszłe wyroki miłosierne, Wierzę w blask ognia i cień na ścianie oraz Per fas et nefas nad pępka kraterem
Nagrodą Specjalną II stopnia w wysokości 250 zł:
Roger Piaskowski z Legnicy/Cardiff za "Wiersze dziadowskie" - Żale na wczasy i sieroce smutasy, Za dziada w super wróbla przemienionego, A boli wolność, gdy kochanka zbrzydła oraz Gość znojny o wolność miłą (zwrotkowiec pospolity)

Wyróżnienia po 100 zł zaś otrzymują:

Maria Doroszew z Supraśla za „Opowieść prawdziwa z morałem o Teresce, która z żalu po piesku się zapuściła” oraz „Opowieść dziada, co w świecie bywał, o utrapieniach miłosnych, z tragicznym finałem”
Ryszard Drożdż z Gostwicy szczególnie za „Pieśń o takim zdarzeniu, co go święta ewangelija pomija a z którego jasno wypływa czemu leje we żniwa” oraz „O ślepej, ziemskiej sprawiedliwości, czyli o tym, jak koń zawinił a kozę powiesili”
Katarzyna Gutek z Lublina za „Balladę o plebanie i rabinie”
Anna Jakowska z Warszawy za „Pieśń o Aniele Stróżu”
Magdalena Kiermaszek z Bytomia za „O tem jak dawnemi czasy imiona nadawano” oraz "Historyję zbrodni niesłychanej na motywach Lilij oparta”
Marzena Mielcarek z Walidróg za „Balladę o zgubnej sile kobiety swawolnej”
Magdalena Przesmycka z Warszawy za „Grzyby”
Piotr Smolak z Krakowa za „Tragiczną historyję miłości żaka i tancerki z teatru kabuki”
Aldona Mikulska z Krakowa za "Pieśń o niecnym Burkhardzie ku pouczeniu"
***

Krótkie uzasadnienie dotyczące nagrodzonych prac:
 1.            Hanna Misiak z Torunia za „Pieśń tragiczną o Euro turnieju futbolowym” – doskonałe wyczucie rytmu i frazy muzycznej, bardzo ciekawe połączenie archaicznego języka i polszczyzny współczesnej, niezwykle aktualny temat utworu.
2.            Katarzyna Pilzak z Warszawy za „Najnowszą pieśń o misji księdza Natanka w Holandii” oraz „Przestrogę dla Panów i Pań szukających miłości przez internet”
- aktualna tematyka społeczno – obyczajowa, doskonały warsztat językowy, muzyczność utworów.
3.            Barbara Derlak z Chełma za „Balladę o świecącej Dorocie” – mistrzowskie nawiązanie do konwencji pieśni dziadowskich o tematyce apokryficznej i związanej z żywotami świętych, subtelna aktualizacja.
4.            Ewa Rdzanek z Warszawy za „O małym Andrzejku” – znakomity warsztat językowy i poetycki, konstrukcja fabuły i ciekawe ujęcie tematu.
5.            Anna Czujkowska-Włodarska z Lublina za „Przestrogę przed zgubnym wpływem sklepów ciuchlandami zwanych” – znakomite ujęcie banalnego tematu w niebanalną i atrakcyjną formę poetycką, humor i muzyczność utworu.
6.            Anna Betlejewska z Lublina za "Pieśni" – „O lichości spraw doczesnych i nadziei na przyszłe wyroki miłosierne”, „Wierzę w blask ognia i cień na ścianie” oraz „Per fas et nefas nad pępka kraterem” – ciekawe, atrakcyjne poetycko i warsztatowo nawiązanie do poezji barokowej.
7.            Roger Piaskowski z Legnicy/Cardiff za "Wiersze dziadowskie" – „Żale na wczasy i sieroce smutasy”, „Za dziada w super wróbla przemienionego”, „A boli wolność, gdy kochanka zbrzydła” oraz „Gość znojny o wolność miłą (zwrotkowiec pospolity)” – uniwersalne ujęcie spraw potocznych i doczesnych, ciekawa perspektywa, wyczucie języka i frazy poetyckiej.

Prace wyróżnione:
Wszystkie prace cechuje ponadprzeciętna wrażliwość poetycka i językowa autorów, świadomość formy literackiej i muzycznej, ciekawe podejście do tematu, umiejętne nawiązanie do tradycji pieśni dziadowskich i ballad, z użyciem aktualnej tematyki społeczno – obyczajowej.

***
Jury pragnie zwrócić uwagę na wysoki poziom literacki prac, nie tylko nagrodzonych, ale także większości utworów zgłoszonych do udziału w konkursie. Około 80 % zgłoszeń zawierało co najmniej 2-3 oddzielne tematycznie utwory.

Z radością odnotowaliśmy także dużą rozpiętość wiekową uczestników: od maturzystów po osoby będące już na emeryturze. Świadczy to o tym, że udało się dość szeroko spopularyzować ideę konkursu i dotrzeć także do adresatów spoza środowiska osób związanych z muzyką tradycyjną.

Ponad połowa laureatów i autorów wyróżnionych prac to osoby związane wykonywanym zawodem z dziedzinami innymi niż działalność muzyczna / literacka / kulturotwórcza. Świadczy to o potrzebie twórczości i ekspresji artystycznej, niezależnych od wykształcenia i wykonywanego zawodu. Pozwala także na stwierdzenie, że konkurs jest inicjatywą potrzebną i spełniającą założenie pomysłodawców. Bliski jest także pojmowaniu idei twórczości i uczestnictwa w kulturze, z jakimi mamy do czynienia w kulturze tradycyjnej oraz idei wspólnej tożsamości poezji i śpiewu.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt nadejścia dużej ilości zgłoszeń od twórców – amatorów w starszym wieku. Przesłane przez nich utwory nie zawsze spełniały podstawowe kryteria konkursu (m.in. taka forma utworów, która pozwalałaby na ich wykonanie z towarzyszeniem muzyki), ale większość utworów to dobra warsztatowo poezja, tworzona z potrzeby serca i podzielenia się niebanalnymi refleksjami o świecie z większym gronem odbiorców.
  
Reasumując cieszy nas bardzo fakt tak dużego zainteresowania Konkursem, ogólny dobry poziom i oryginalność wielu prac. Pozwala to wnioskować o tym,  że idea Konkursu nie należy do zamkniętego rozdziału tradycji, a jest jej żywym dziedzictwem i łączy w XXI wieku ludzi różniących się statusem, wykształceniem czy miejscem zamieszkania. W związku z tym uważamy jest potrzeba i sens organizować Konkurs częściej, nawet w trybie corocznym oraz opublikować w formie tomiku drukowanego utwory dotychczas nagrodzone.

Jury dziękuje Fundacji „Numinosum”, która podjęła się zorganizowania Konkursu oraz Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego - fundatorowi nagród pieniężnych w kwocie 3850 zł.
Jury Konkursu (podpisy)


***
Protokół wraz z nazwiskami wyróżnionych i nagrodzonych oraz innymi postanowieniami i eksplikacyą jurorów został ogłoszony na specjalnym Koncercie Laureatów w dawnej cerkwi na Krupcu w Narolu k/Tomaszowa Lubelskiego w czasie Akademii Muzyków Wędrownych i Festiwalu NarolArte 31 sierpnia w piątek 0 19.30.
Niektórzy laureaci i wyróżnieni wykonali swoje utwory sami i samowtór, teksty nie opatrzone muzyką zaś ubrali oraz zagrali i zaśpiewali muzycy - goście Festiwalu. 

A oto dwa nagrania z koncertu laureatów:
III nagroda - Ewa Rdzanek
wyróżnienie - Anna Jakowska

12 komentarzy:

  1. Byłem zawiedziony poziomem pieśni, które zajęły pierwsze miejsca. O wiele piękniejsze utwory uplasowały się niżej. Pieśń o "Misji Księdza Natanka..." nie była szczególnym dziełem literackim, za to wysłuchałem jej z lekkim zażenowaniem, co potwierdzili po koncercie również inni słuchacze. Niektórzy ten temat traktują serio i niekoniecznie są za legalizacją Cannabis. Generalnie mało ważny temat opisany w mało porywający sposób.

    Poza tym szkoda, że wybór padł wyłącznie na pieśni "na wesoło".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jutro będzie na stronie pełny protokół, rzeczywiście większość nagrodzonych pieśni była na wesoło, chociaż przecież nie wszystkie. Zwłaszcza teksty Anny Betlejewskiej i Rogera Piaskowskiego (nagrody specjalne) poruszały głębokie i poważne struny, a wcale nie patetycznie. Myślę, że dopiero pełna publikacja nagrodzonych prac będzie tu miarodajna. Myślę też, że udało się wyróżnić najlepsze prace, które odnosiły się do współczesnych tematów, bądź aktualizowały stare. A że przeważało w ich ujęcie humorystyczne to może jakieś signum temporis?

      Usuń
    2. Konkurs był na pieśń dziadowską, a nie na najpiękniejszą poezję. Pieśni dziadowskie też nie przez Szekspira były pisane, a przez dziada.

      Usuń
  2. Koncert był, ogłoszenie wyników również, a laureaci nagród nie dostali...niezbyt to zręczne i godne rozstrzygnięcie. :-/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, bijemy się w piersi, to nauczka na przyszłość, następnym razem lepiej przygotujemy koncert jako osobne wydarzenie, nie poradziliśmy sobie z "przyszyciem" go do większej imprezy. Nagrody pieniężne od jutra będą szły przelewami, natomiast zabrakło ich bardzo w sferze symbolicznej... Postaramy się jednak to nadrobić, chociaż stało się... Mam nadzieję, że niektóre wykonania nagrodzonych tekstów pozostaną dobrym wspomnieniem. Przepraszamy serdecznie i pozdrawiamy!

      Usuń
  3. Mnie urzekła pieśń "O małym Andrzejku"; chyba jednak wolę w zakresie pieśni dziadowskich tematy na serio i teksty, które kształtują wrażliwość. Signum temporis faktycznie przejawia się w tym, że wielu ludzi coraz rzadziej szuka okazji do głębszej refleksji.

    Niemniej, ballada o trwałym uzależnieniu od zakupów w lumpeksach ubawiła nas do łez. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nieboraku mój, Hanaju...
    w butach wnijdziesz Ty do raju, nim się zgodzą na tej niwie, żeś osądził sprawiedliwie. Tu dysputy nie ma wcale, boś zasiadał w Trybunale i w Twej ręce była władza tego co innych nagradza. I choć takich nie brakuje co im osąd nie smakuje, to należał on do Ciebie. Nad tym, tylko ten co w Niebie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Artysta w swojej wieży w kompromisy nie wierzy i dobrze, bo niedoceniony - buty podrze, a trafi w korony.

      Usuń
  5. I'm really impressed with your writing skills and also with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it's rare to see a
    nice blog like this one nowadays.
    my site > this link

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy teksty będą gdzieś opublikowane??? A może nagrania?

    OdpowiedzUsuń
  7. Można gdzieś będzie znaleźć nagrania pieśni z koncertu ?

    OdpowiedzUsuń
  8. Usłyszałem jeden z utworów w radiowej dwójce i muszę przyznać, że jestem do dużym wrażeniem. Czy będzie można jeszcze usłyszeć gdzieś nagrania pieśni z koncertu?

    OdpowiedzUsuń